Digital markedsføring


Sammenligner vi dagens markedsføring med markedsføringen for bare 10-15 år siden finner man at det har skjedd store endringer. Det er ikke lenge siden markedsføring var basert på analoge medier som avis, tv og radio hvor enveiskommunikasjon var eneste muligheten. I dag har man all mulighet for toveiskommunikasjon og bedre kundeinnsikt og dette er takkevære digital markedsføring.


Viktigheten av digital markedsføring


Digital markedsføring er all markedsføring som skjer gjennom elektroniske enheter. Her kan man finne alt fra sosiale medier, e-post, digitale annonse, egen nettside og mye mer. Det er også her man finner de største endringene og trendene innen markedsføring.


Dersom bedrifter i dag ikke er på nett er sjansen for å slå igjennom på markedet ganske lav, da kundene i dag forventer en mer personlig tilnærming og relasjon til bedriftene de samhandler med. De aller fleste av oss har en tendens til å google en bedrift før en vi handler hos dem eller bruker deres tjenester. Dersom man ikke finner en egen nettside eller sosiale medier hvor man kan lese seg opp er sjansen lik 0 for at man kommer til å samhandle med bedriften. Det er derfor essensielt for alle bedrifter å ha en eller annen form for profesjonell og oppdatert digital kanal.


Digital markedsføring har gjort det mye lettere å nå fram til den spesifikke målgruppen du ønsker å snakke med i tillegg har det blitt mye enklere å skreddersy markedsføringen slik at den faktisk appellerer til dem. Dette kan man gjøre med å rette annonser spesifikt mot den målgruppen som man ønsker å nå, facebook ads er et godt eksempel på dette. Ikke bare er det enklere å spesifiser markedsføringen mot riktig målgruppe, men man har også fått et mye større springbrett til å nå nye potensielle kunder. Digital markedsføring har gjort det enklere for kunden å ta direkte kontakt med bedriften gjennom for eksempel epost, Instagram, Facebook og LinkedIn. Gjennom sosiale medier har kunden mulighet til å engasjere seg i det bedriften deler, dette skjer gjennom kommentarer, likes og delinger. De tilbakemeldingene som kundene legger igjen er med på å gi innsikt i hva som engasjerer og hva bedriften bør fokusere på for å bli bedre. Det er rett og slett med på å lage bedre opplevelser for kunden.

Ikke bare har digital markedsføring åpnet opp for et større marked, det har også gjort slik at man i dag får uvurderlig innsikt om kunden som man ellers ikke hadde tilgang på før. Gjennom program som google analytics og innsiktssidene til de ulike sosiale media kanalene kan man i dag måle og følge forbrukerens digitale spor. Her kan man få informasjon om hvilket innhold de liker best, hvilke knapper og linker som er blitt trykket på, hvilke innlegg som engasjerer, og mye mye mer. Denne informasjonen er gullverdt og gjør det enkelt for bedrifter å tilpasse seg kunden og deres preferanser.


De siste årene har også brukergenerert innhold vist seg å ha en stor verdi for bedrifter og bedrifters merkevare. Man kan kanskje ikke styre hvordan kundene viser fram produktet eller tjenesten din, men man ser ofte at denne typen innhold engasjerer andre kunder og er med på å gi merkevaren og bedriften en mer verdi. Dette har med at forbrukere i dag stoler mer på andre forbrukere enn bedriften. Innhold som deles av brukere blir heler ikke assosiert med annonsering og salg, kanskje sett bort i fra influencere, noe som gjør at andre forbrukere er mer åpen og mottakene for det som blir delt. Hva som regnes som brukergenerert innhold er mye, her finner man alt fra; videoer, bilder, blogginnlegg og kommentarer. Ved å dele kunders innhold framtrer bedriften som engasjert i kundens tanker og meninger samtidig som det kan skape en bedre kunderelasjon med nåværende og nye kunder.


Til oppsummering

  • Digital markedsføring har ført til at bedrifter møter kunden på de plattformene hvor kunden befinner seg

  • Digital markedsføring gir innsikt i forbrukerpsykologi og kundereisen gjennom innsiktsanalyser og statistikk

  • Digital markedsføring har gjort at man kan spesifisere innhold og målgruppe valg for å nå kunden direkte

  • Digital markedsføring har åpnet for toveiskommunikasjon og dermed gjort det lettere for kunden å komme i direkte kontakt med bedriften

  • Gir en mer verdi for bedriften og merkevaren til bedriften å samhandle med kunden





7 visninger0 kommentarer
Smelteverket 57,
Vestland
+47 536 50 700
Følg oss
  • Svart Linkedin Ikon
  • Svart Instagram Ikon
  • Svart Facebook Ikon